-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11630 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اگر خودمان بتوانيم احكام ديني را تشخيص دهيم، آيا باز هم تقليد كنيم؟

تقليد در مسائل فرعي از باب رجوع غير متخصص به متخصص است و اين نوع تقليد بر اساس فطرت و مقتضاي حيات بشري است. اين امر در رشته هاي مختلف مانند طب و ساختمان و غيره ديده مي شود.

تشخيص و استنباط احكام دين از قرآن و روايات يك رشتة تخصصي است و چون متخصصان اين رشته مجتهداني هستند كه با ابزارهاي موجود و فراگيري علوم، طريق استنباط را آموخته اند، افرادي كه مجتهد در رشته هايي كه تخصص ندارد، مانند پزشكي و مهندسي، به متخصص آن رشته مراجع مي كند؛ بنابراين تقليد از مجتهد امري فطري و عقلايي است. بديهي است هرگاه در بين اهل فن اختلاف نظر باشد، بايد به آن كه از همه استادتر است، مراجعه شود و رجوع به اعلم در هر رشتة روشي عقلايي است و ميان تمام ملل رائج است.

در عين حال اگر كسي واقعاً توانسته باشد، قدرت فهم استنباط احكام و حكم الهي را با استفاده از روش صحيح آن داشته باشد، به عبارت ديگر متخصص در احكام ديني و فهم آن از آيات و روايات شود، نه تنها تقليد لازم نيست، بلكه نبايد تقليد كند و كسي نيز چنين كاري نمي كند.

البته بايد توجه داشت كه براي تخصص در فهم احكام الهي، دانستن دانش هاي بسياري مانند علم تفسير آيات الاحكام، علم اصول فقه، علم درايه الحديث و علم الرجال نياز است. هر كسي نمي تواند ادعاي اجتهاد و تخصص داشته باشد، مگر آنكه واقعاً از اين دانش ها بهره برده باشد كه به طور طبيعي در حوزه هاي علوم ديني حداقل پس از ده سال حاصل مي شود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.